Gubányi Károly Általános Iskola

Iskolakert program a Gubányiban

Az ökológiai lábnyomunk csökkentésének egyik alapja a tervszerű, céltudatos, takarékos, önellátó gazdálkodás, melynek alapjait a gyermekek az iskolában sajátíthatják el. Erre rendkívül ideális terepet nyújt az iskolakert. Itt a gyermekek szinte játszva, tevékenykedés közben sajátítják el a szemléletet. Sikerélményt biztosít számukra munkájuk gyümölcse és annak anyagi, megtapasztalható, megfogható, megízlelhető valósága.
DSCN3679 DSCN3157.JPG DSCN3291.JPG 2016.04.14-0005.JPG iskolakert 015.jpg DSCN3757.JPG DSCN3787.JPG 13241395_1755092661370990_4318538197734536050_n.jpg
Lehetőségeink feltérképezése után meghívtuk Nemes Anitát az Iskolakertekért Alapítvány munkatársát, hogy tantestületünk számára tartson szakmai tájékoztatót az iskolakert programról, mint az ökonevelés egyik jelentős szegmenséről. A tájékoztató kiterjedt ebben a programban rejlő pedagógiai lehetőségekre és ötleteket adott a gyakorlati megvalósításhoz. Az előadást kísérő fotó kiállítás – amelyet két telephelyünkön is felállítottunk – további inspirációval szolgálhatott. Emellett Anita a telephelyeken tett látogatása alkalmával elmondta meglátásait lehetőségeinket illetőleg.
Az előadás után a Szülői Közösség vezetőjével és a településünkön működő szakemberek bevonásával konzultáltunk a hallottak és látottak tükrében.
DSCN3163.JPG 2016.04.14-0005.JPG 2016.04.14-0017.JPG 2016.04.14-0015.JPG 2016.04.14-0024.JPG 12998694_1740585902821666_4897061044697491227_n.jpg 13015098_1740586039488319_4141089919166999630_n.jpg 1917808_1740585746155015_402943489581524024_n.jpg Majd belekezdtünk az érdemi munkába.
A Kossuth telephelyen Petró Zsuzsanna tanárnő szakköröseinek bevonásával megterveztük az iskolakertet. A szakköri műhely és az iskolai könyvtár közti területen pihenő kert kialakításába kezdtünk, melynek közepén egy teraszos kiképzésű fűszer és díszzöldség kertet építettünk ki. A fűszerkert előkészítési munkálatait az iskola karbantartói végezték, míg a betonelemekből kialakított teraszokat és azok földel való feltöltését felső tagozatos osztályok és alsós napközis csoportok intézték. A növényültetés, palántázás a 3.-4. évfolyamos napközis csoportok keze munkáját dicséri. A madárbarát szakkör tagjai 4 odút és egy etetőt helyeztek ki a területen, míg a dekor szakkörösök raklapból készített kerti bútorokkal szerelték föl a pihenőkertet.
DSCN3675.JPG DSCN3676.JPG DSCN3307.JPG DSCN3322.JPG 13221598_1753977314815858_1607819176816554857_n.jpg 13263905_1755070194706570_6220547896846472636_n.jpg DSCN3789.JPG DSCN3791.JPG
A Széchenyi utcai telephely is kialakította kiskertjét, amelyet ötletesen traktor gumiabroncsok felhasználásával végzett el. A földdel feltöltött abroncsokba zöldséges kertet létesítettek, az udvar egyéb alkalmas területein pedig virágokat ültettek az ötödik és hatodik osztályosok biológia tanárnőjük (Rihász Judit) és igazgató helyettesük (Járai Beatrix) vezetésével. Ugyanezen a telephelyen májusban az MKNE rendhagyó természetismeret órát tartott a két osztálynak, ahol a talajjal a komposztálással ismerkedhettek „testközelből” a tanulók.
iskolakert 017.jpg iskolakert 015.jpg iskolakert 028.jpg DSCN3727.JPG DSCN3732.JPG DSCN3739.JPG DSCN3752.JPG DSCN3757.JPG DSCN3760.JPG DSCN3766.JPG DSCN3767.JPG DSCN3773.JPG
Harmadik telephelyünk – a Szabadság téri – telephely mindig is hely szűkével küzdött. Átmeneti megoldást jelent a balkonládás fűszerkert kialakítása, amely a tagozat 3 hetet meghaladó projektjének – a Reneszánsz Tavasznak – a keretei között valósult meg. Ebben a programban, minden osztály kialakította a maga kis fűszerkertjét, amelybe levendulát, rozmaringot, mentát, körömvirágot, kakukkfüvet, rózsát ültettek. A balkonládák locsolását egy osztály vállalta – 4.b -, amelyet lelkiismeretesen végeznek azóta is.
2016.04.22-0280.JPG 20160408_141942.jpg IMG_7553.JPG IMG_7560.JPG
Ehhez a blokkhoz tartozik az egyik jeles napunkhoz – az Egészség Világnapjához – köthető rendezvényünk. Az „Utazás a teák világában!” című projekt egyik állomása a magyarországi gyógy- és fűszernövények felhasználásáról szólt. Ez mint egy a fűszer és gyógynövény termesztés célját végállomását szemléltette, így motiválva a gyerekeket.

A projektet a jövőben folytatni szeretnénk, de sikerét nem a szakköri és egyéb délutános elfoglaltságokban látjuk, hanem a tantervi programunkba való beemelésben. Egyébként félő, hogy az iskolakert program eszkalálódik a szakköri programok szintjén és így csak egy vékony kis réteget fog érinteni az iskola diákjainak körében. Így elveszíti eredeti célját, az ökotudatos nevelés gyakorlatának beemelését didaktikai repertoárunkba. Kár lenne kihagyni ezt a lehetőséget, mivel a gyermekek nyitottak, a szülők és a lakosság támogató a kezdeményezéssel szemben. (Az összes elültetett növény szülői és vállalkozói adományokból származott.) Ráadásul az Iskolakertekért hálózatba való belépésünkkel erős szakmai és tapasztalati bázist is magunk mögött tudhatunk.
Fotóalbum
DSCN3790.JPG
Szamosfalvi Attila

 








Copyright © Gubányi Károly Általános Iskola
error: Content is protected !!