TAMOP TÁMOP-3.1.4-09/1-2009-0043 A kompetencia alapú oktatás és egyenlő hozzáférés megvalósítása Pilis város innovatív intézményeiben. Pilis Város Önkormányzata 2009. november 12-én megnyerte az Új Magyarország Fejlesztési Terv TÁMOP 3.1.4./09/1. program keretében meghirdetett „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” elnevezésű pályázatot. Ennek eredményeképpen a Gubányi Károly Általános Iskola 81.655.980 forintos támogatást kapott új tanítási módszerek meghonosítására, a kompetencia alapú oktatás alapjainak lerakásához. A pályázat feltétele az 5 éves fenntarthatóság. A pályázatnak vannak kötelező elemei, amiket minden évben folyamatosan bevezetünk, valamint a hagyományos iskolai keretet úgynevezett téma- és projekthetek színesítik évről évre. A kompetencia alapú oktatás A NAT szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetése, alkalmazása. Az iskola meghatározott osztályaiban szerzett gyakorlati tapasztalatok felhasználásával a „Szövegértés-szövegalkotás” kulcskompetencia területen adaptációval és saját innovációban kidolgozott kompetencia alapú oktatási programcsomag alkalmazása a mindenkori 2. osztályban. Az iskola meghatározott osztályaiban szerzett gyakorlati tapasztalatok felhasználásával a „Matematika” kulcskompetencia területen adaptációval és saját innovációban kidolgozott kompetencia alapú oktatási programcsomag alkalmazása mindenkori 5. osztályban. Az iskola meghatározott osztályaiban szerzett gyakorlati tapasztalatok felhasználásával a „Szociális- és életvitel” kulcskompetencia területen adaptációval és saját innovációban kidolgozott kompetencia alapú programcsomag alkalmazása mindenkori a 6. osztályban. Három hetet meghaladó projekt A bemutatók több hetes folyamat eredményeképpen jönnek létre. Ez a projektmunka legfőbb értéke, amely messze túlmutat a program lebonyolításának néhány órás időtartamán. A ráfordított idő alatt olyan tervezett és szervezett kutatómunka zajlik, amely a pedagógus fokozott szerepvállalása mellett megteremti minden gyerek számára azt a helyzetet, amelyben motivált abban, hogy a lehető legszínvonalasabban, legérdekesebben tudja a csoport bemutatni a választott témát. A folyamat fejlett kooperációt feltételez, hiszen a sokoldalú bemutatás sokféle érdeklődés kielégítését igényli, amelyhez sokrétű és összetett gyűjtőmunka szükséges. A kutatómunka eredménye komplex tevékenység (pl.: díszletek és jelmezek kiválasztása, megtervezése, elkészítése; zenék megválasztása, táncok megtanulása, képek vagy dia- és video-bemutatók anyagának válogatása, összeállítása; iskolaújság megszerkesztése) Ebben a munkában a csoport bármely tagja részt tud venni, talál teret és lehetőséget önmegvalósításra a mechanikus tananyag-elsajátításban nyújtott képességeitől függetlenül. Az információforrások is rendkívül sokfélék: a családi háttérből származó információktól, az iskolai könyvtáron át, az írásos anyagoktól az Internetig. Előzetesen minden csoport elmélyül az általa választott témában, résztevékenységben. Az ehhez szükséges “forgatókönyv”, előadott történet, játék, kézművesség a csoportok munkája. Ez a kutatómunka szélesíti a gyerekek ismereteit, építi a csoportszellemet, fejleszti az előadó-képességüket; mindezt játékosan. Minden eszközzel azért dolgozunk, hogy a gyerek veszteségnek érezze, ha kimarad ebből az előkészítő tevékenységből, hangsúlyozni kívánjuk a játékban munkát, tevékenységet vállaló tanulók példaszerepét. Újszerű tevékenységekkel és munkaformákkal szeretnénk megragadni az érintett korosztály figyelmét, vonzóvá tenni a tanítás-tanulási folyamatot, az önálló felfedező ismeretszerzést, az élményt nyújtó cselekvő részvételt a megismerés folyamatában. A projektoktatáshoz a leginkább használt munkaformák: a projekt során az osztályok közös alkotást hoznak létre, mely lehet színpadi jelenet, irodalmi vagy egyéb művészi alkotás, tárlat, kiállítás, híradás (újság, esetleg film formában), színpadi jelenet, alkotás, dramatizálás, manuális tevékenységek, források közös elemzése szöveges, képi, tárgyi forrásanyag, olvasmányélmények beépítése, kézműves foglalkozások. Iskolánkban a projektoktatás nem csak tantárgyakat átfogó formában, hanem egy-egy tantárgyon belül is megvalósul. Projektmunka: az órakeretet meghaladó, és hosszabb időszakra (3-6 hét) kiadott, gyakran több lehetőség alapján választható egyéni vagy kiscsoportos feladatok, tevékenységi formák (pl. kutatás, adatok, tények, információk összegyűjtése, rendszerezése és feldolgozása) A három hetet meghaladó projekt konkrét témáját az adott tanév munkatervében rögzítjük.